EBH/286/2018

Év
2018
Védett tulajdonság:
Fogyatékosság
Diszkrimináció területe
Szolgáltatás
Diszkrimináció típusa
Közvetlen hátrányos megkülönböztetés
Befejezésmód
Jogsértést megállapító döntés


A kerekesszékkel közlekedő kérelmező képviselője élményutalványt vásárolt egy négy csillagos szállodába. A vásárlásról azonnal visszaigazolást kapott, azonban sem ebben, sem az ajánlatban nem volt feltüntetve, hogy a kerekesszékkel közlekedő személyek a hotelben kizárólag a Junior lakosztályt tudják igénybe venni. Az élményutalvány megvásárlása után a kérelmező képviselője azonnal felvette a kapcsolatot a szállodával, ahol arról tájékoztatták, hogy a hotelben kizárólag a Junior lakosztályt akadálymentesítették, amelyért azonban 42.000,- Ft felárat kell fizetni. A kérelmező képviselőjének véleménye szerint az eljárás alá vont a kérelmező védett tulajdonságával összefüggésben megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, amikor a hotel egyetlen akadálymentesített szobáját – jóllehet az egy felsőbb kategóriás lakosztály volt – felár ellenében kívánta értékesíteni, mivel ők azt nem a Junior lakosztály kiemelt szolgáltatásai miatt kívánták igénybe venni. 

A hatóság eljárás alá vonta a szállodát, amely arra hivatkozott, hogy a Super Day utalványok megvásárlása ellenében biztosított szolgáltatásokról minden érdemi információt az érdeklődők rendelkezésére bocsátott. Ezen információk között nem szerepelt olyan tájékoztatás miszerint a kiajánlott szobák akadálymentesek. Az eljárás alá vont nyilatkozata szerint a szálloda az 1970-es években épült, amikor az akadálymentesítés még nem volt követelmény. A hotelben található szobák kis alapterületűek, ezért a 2011. évi felújításkor – a hely szűke miatt – akadálymentesítésre nem volt lehetőség. A szálloda jelenlegi arculatának tervezésekor lakosztály kialakítására is sor került ahol természetesen az akadálymentesítés is szempont volt, azonban – ahogy az eljárás alá vont fogalmazott – csak az egyik szempont, mert a lakosztály elsősorban a magasabb igények kielégítését szolgálja. Álláspontja szerint azzal, hogy a kérelmezőnek a szállodai szobát mindenki más által is fizetendő áron ajánlotta nem okozott hátrányt.

A hatóság a tényeket alapul véve megállapította, hogy a kérelem a szálloda vonatkozásában az alábbiak szerint alapos: 

A hatóság elfogadta kérelmező nyilatkozatát, amely szerint a hotel ajánlatát – a szállodakereső weboldal – akadálymentesként kínálta, ennek ellenkezőjét az eljárás alá vont nem bizonyította. Az iratok szerint a Junior lakosztály, a wellness részleg, és a hotel étterme is akadálymentes. Az eljárás alá vont honlapja alapján megállapítható volt, hogy a hotelben három lakosztály került kialakításra, amelyből egyet – a Junior lakosztályt – akadálymentesítettek. A honlap szerint a 96 db Classic franciaágyas szobából 8 db, a 74 db Classic franciaágyas erkélyes szobából 34 db összenyitható családi elhelyezéshez. A Classic szobák összenyithatóvá tételekor tehát a hotel gondolt a nagyobb teret igénylő családok elhelyezésére, azonban a szintén nagyobb helyigénnyel bíró mozgássérült vendégek számára nem az alapszolgáltatást nyújtó Classic szobákból alakított ki akadálymentes szobát, hanem a felújításkor kialakított nagyobb alapterületű Junior lakosztályt tette akadálymentessé, amely azonban magasabb igények kielégítésére is alkalmas. 

Az egyenlő esélyű hozzáférés követelménye alapján olyan környezetet kialakítása a cél, amely a fogyatékos személyek részére is önállóan használható. A szolgáltatások akadálymentesítése nem vitathatóan anyagi teherrel jár, azonban az így létrejövő új környezet magasabb minőségi követelményeknek megfelelő, élhetőbb közeget teremt mindenki számára. A vizsgált esetben az eljárás alá vont az akadálymentesítés részeként a kialakított Junior lakosztályt úgy hozta létre, hogy azt egyfelől a magasabb igények kielégítésére szolgáló lakosztályként, másfelől akadálymentes szobaként is értékesíteni kívánta. Abban az esetben azonban, amikor az eljárás alá vont mozgássérült személy részére értékesíti a lakosztályt, akkor a nagyobb alapterület, a szélesebb ajtók, a nagyobb fürdőszoba nem a magasabb igények kielégítését, hanem a fogyatékos személy önállóságához szükséges alapvető igényeket szolgálja, az akadálymentesítésre vonatkozó szabványoknak való megfelelés mellett. Ebben az esetben tehát a felár megfizetése ellentétes az egyezmény alapeszméjével. 

A hatóság álláspontja szerint a kérelmezőt fogyatékosságával összefüggésben azért érte hátrány, mert nem volt lehetősége választani, azaz nem másokkal azonos feltételekkel  fért hozzá az eljárás alá vont által nyújtott szolgáltatáshoz, hiszen az állapotának megfelelő önállósággal igénybe vehető szobáért felárat kellett volna fizetnie, mialatt az összehasonlítható csoport tagjai ugyanezen szolgáltatás önálló igénybevételéhez felár nélkül juthattak hozzá. 

Mindezek alapján a hatóság megállapította, hogy a kérelmezőt védett tulajdonságával összefüggésben hátrány érte, mivel nem tudta másokkal azonos alapon igénybe venni a kívánt szolgáltatást, így nem volt lehetősége arra, hogy anyagi körülményeire figyelemmel olyan szobatípust válasszon, amely az akadálymentesítés követelményének megfelel. A hatóság megállapította, hogy az eljárás alá vont cég az egyenlő bánásmód követelményét megsértette, különös tekintettel a hozzáférhetőség követelményére. 

A szankció alkalmazásakor a hatóság elegendőnek ítélte a jövőbeni jogsértéstől való eltiltást, figyelemmel az eset összes körülményére, így arra, hogy a hotel akadálymentes, továbbá az új ajánlatok már tartalmazzák, hogy a Standard és a Classic szobák nem akadálymentesek. 

(A 2018. júniusi jogerős döntés.)